Nie chcesz stracić dotacji - nie zawyżaj kosztów!
Pamiętaj, że obowiązek racjonalnego i celowego wydatkowania spoczywa przede wszystkim na beneficjentach programu.
Obowiązkiem beneficjenta programu „Czyste Powietrze” jest wydatkowanie dotacji zgodnie z przeznaczeniem, przepisami prawa powszechnie obowiązującego, w sposób oszczędny, racjonalny i efektywny. To oznacza przede wszystkim minimalizację kosztów zasobów użytych do osiągnięcia efektu rzeczowego przedsięwzięcia z uwzględnieniem odpowiedniej jego jakości.
Obowiązek racjonalnego i celowego wydatkowania spoczywa przede wszystkim na beneficjentach programu. W celu uświadomienia beneficjentom programu „Czyste Powietrze”, że wydatkując środki publiczne powinni zwrócić szczególną uwagę na ich niezbędność, racjonalność, oszczędność i efektywność, odpowiednie zapisy zostały wprowadzone do umowy o dofinansowanie. Ogólne zasady gospodarowania środkami publicznymi, zawarte w przepisach prawa powszechnie obowiązującego, obligują beneficjentów dotacji do szczególnej dbałości o ponoszenie wydatków objętych dotacją zgodnie z opisanymi tu zasadami.
Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie podpisywanej przez wfośigw i beneficjenta: Ust. 1. Efekt rzeczowy i ekologiczny „Obowiązkiem beneficjenta jest wydatkowanie dotacji zgodnie z przeznaczeniem, przepisami prawa powszechnie obowiązującego, w sposób oszczędny (z zachowaniem zasady minimalizacji kosztów zasobów użytych do osiągnięcia efektu rzeczowego przedsięwzięcia z uwzględnieniem odpowiedniej jego jakości) racjonalny i efektywny (z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów).”
Wojewódzki fundusz ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wfośigw) ma prawo do żądania wyjaśnień do przedstawianych do wniosków o płatność faktur i innych dokumentów – może prosić beneficjenta o dostarczenie specyfikacji do faktury wystawionej przez wykonawcę, czy też o wyjaśnienie dlaczego określone koszty w konkretnym przypadku kilkukrotnie przekraczają ceny rynkowe.
Będąc dysponentem środków publicznych, wfośigw jest zobowiązany wydatkować je właściwie oraz zweryfikować, czy w każdym przypadku nie dochodzi do nieprawidłowości, w tym próby wyłudzenia środków publicznych. W razie podejrzenia próby wyłudzenia środków publicznych istnieje możliwość zgłoszenia przez wfośigw sprawy do właściwych organów ścigania.
Jeśli koszty materiałów lub usług (np. okien, drzwi czy materiałów służących do ocieplania ścian), przedstawione do rozliczenia z wnioskiem o płatność, rażąco przekraczają ceny rynkowe, wojewódzki fundusz ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wfośigw) ma prawo, a wręcz jest zobowiązany, do zażądania uzasadnienia poniesienia takich kosztów. Jeśli beneficjent nie przedstawi odpowiedniego uzasadnienia konieczności poniesienia kosztów, wykraczających znacząco poza ceny rynkowe, wojewódzki fundusz może powziąć podejrzenie, że zachodzi próba wyłudzenia środków publicznych i sprawa może zostać zgłoszona do właściwych organów ścigania.
źródło: https://czystepowietrze.gov.pl/wez-dofinansowanie/pytania-i-odpowiedzi/co-mozna-dofinansowa-oraz-wysokosc-dotacji/koszty-kwalifikowane/co-oznaczaja-zawyzone-koszty
Popularne wpisy
Termomodernizacja szkół w ramach KPO
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) we współpracy z Ministerstwem Klimatu i Środowiska (MKiŚ) przygotowuje program priorytetowy „Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywności energetycznej szkół” z budżetem blisko 1,3 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).
Czy audyt energetyczny do programu „Czyste Powietrze” będzie kontrolowany?
W ramach programu „Czyste powietrze”, tylko w I półroczu 2023 r. przeprowadzono w wojewódzkich funduszach ochrony środowiska i gospodarki wodnej 5999 kontroli realizacji przedsięwzięć. Z tego w przypadku 5151 kontroli nie stwierdzono nieprawidłowości. Natomiast 789 kontroli zakończyło się pomniejszeniem dotacji, co stanowi ok. 13 proc. ogółu kontroli. 59 kontroli zakończyło się zaś wypowiedzeniem umowy.
Czy wizja lokalna podczas audytu energetycznego jest niezbędna?
Wizja lokalna jest kluczowym aspektem rzetelnego audytu energetycznego. Chociaż nie jest formalnie wymagana, zdecydowanie zaleca się jej przeprowadzenie.
Czy potrzebujesz audytu energetycznego?
Analiza energetyczna budynku polega na określeniu potrzeb w zakresie mocy i energii oraz wskazaniu działań modernizacyjnych, które mogą zmniejszyć te potrzeby. Audytor energetyczny, który przeprowadza analizę, identyfikuje rodzaj prac i parametry materiałów potrzebnych do termomodernizacji, wskazuje koszty działań, oblicza czas zwrotu inwestycji i rekomenduje najlepsze rozwiązania.
900 mln zł na termomodernizację budynków użyteczności publicznej
Od 1 lipca 2024 r. instytucje publiczne znów mogą ubiegać się o środki inwestycyjne z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) – ruszyły nabory w programie FENX.01.01 Poprawa efektywności energetycznej w budynkach użyteczności publicznej. Pula środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów w naborze konkurencyjnym wynosi pół miliarda, a w trybie niekonkurencyjnym – 400 milionów zł. Wnioski można składać do 30.09.2024 r.