
Termomodernizacja szkół w ramach KPO
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) we współpracy z Ministerstwem Klimatu i Środowiska (MKiŚ) przygotowuje program priorytetowy „Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywności energetycznej szkół” z budżetem blisko 1,3 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).
Celem programu jest:
* poprawa efektywności energetycznej szkół oraz zastąpienie wysokoemisyjnych źródeł ciepła bardziej ekologicznymi.
* wsparcie otrzymają przedsięwzięcia realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego.
* rozpoczęcie naboru wniosków planowane jest na początku września 2024 r., a jego ogłoszenie w sierpniu 2024 r.
* nabór wniosków z budżetem blisko 1,3 mld zł będzie prowadzony do wyczerpania środków.
Nowy program priorytetowy NFOŚiGW to efekt prac nad wdrażaniem Komponentu B KPO „Zielona energia i zmniejszenie energochłonności”, Reformy B1.1 „Czyste powietrze i efektywność energetyczna”, Inwestycji B1.1.3. „Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywności energetycznej szkół”.
W planowanym programie dofinansowanie będzie udzielane w formie dotacji nawet do 100 proc. kosztów kwalifikowanych. Dofinansowaniem zostaną objęte inwestycje polegające na wsparciu poprawy efektywności energetycznej i/lub wymianie/modernizacji źródeł ciepła wraz z możliwością zastosowania odnawialnych źródeł energii w budynku/budynkach szkół i przedszkoli. Zakres modernizacji energetycznej budynków musi wynikać z posiadanego audytu energetycznego, wykazującego łączną redukcję zapotrzebowania na energię pierwotną budynków na poziomie minimum 30 proc.
Działania podlegające finansowaniu będą musiały być zgodne z zasadą „niewyrządzania znaczącej szkody środowisku” (DNSH – „do no significant harm”).
Inwestycje powinny być gotowe do szybkiej realizacji (lub rozpoczęte od 01.02.2020 r.) i finansowania, ze względu na okres rozliczeniowy (do 30.06.2026 r.). Warunkiem koniecznym jest niezakończenie projektu przed dniem złożenia wniosku.
Wymagane również będzie przeprowadzenie działań edukacyjnych, prozdrowotnych i/lub mających na celu podnoszenie świadomości użytkowników budynku w zakresie poprawy jakości powietrza i przeciwdziałania trendom zmian klimatycznych i wykorzystania OZE. Działania te mogą stanowić maksymalnie do 10 proc. kosztów kwalifikowanych projektu. Podatek od towarów i usług (VAT) będzie kosztem niekwalifikowanym.
Dodatkowe warunki udzielenia dofinansowania zostaną przedstawione po ich ostatecznym uzgodnieniu i zatwierdzeniu przez Zarząd i Radę Nadzorczą NFOŚiGW.
źródło: www.gov.pl
Popularne wpisy

Czy audyt energetyczny do programu „Czyste Powietrze” będzie kontrolowany?
W ramach programu „Czyste powietrze”, tylko w I półroczu 2023 r. przeprowadzono w wojewódzkich funduszach ochrony środowiska i gospodarki wodnej 5999 kontroli realizacji przedsięwzięć. Z tego w przypadku 5151 kontroli nie stwierdzono nieprawidłowości. Natomiast 789 kontroli zakończyło się pomniejszeniem dotacji, co stanowi ok. 13 proc. ogółu kontroli. 59 kontroli zakończyło się zaś wypowiedzeniem umowy.

Czy wizja lokalna podczas audytu energetycznego jest niezbędna?
Wizja lokalna jest kluczowym aspektem rzetelnego audytu energetycznego. Chociaż nie jest formalnie wymagana, zdecydowanie zaleca się jej przeprowadzenie.

Energia dla wsi 2025 - Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłasza nabór wniosków
NFOŚ ogłosił drugi nabór wniosków w programie Energia dla Wsi, który będzie prowadzony od 3 lutego do 19 grudnia 2025 r. lub do wyczerpania środków.

Nowe zasady programu Czyste Powietrze w 2025 roku
Jak zapowiedział NFOŚiGW 31 marca 2025 r. ruszy nabór wniosków w zawieszonym programie Czyste Powietrze. Program ma być ukierunkowany na pomoc osobom szczególnie narażonym na ubóstwo energetyczne. Nowe zasady programu Czyste Powietrze w 2025 roku to m.in. uszczelnione zasady dofinansowań i wzmocniona rola gmin w programie przez powierzenie im roli operatorów. Czy program Czyste Powietrze w 2025 roku spełni pokładane w nim oczekiwania?

Czy potrzebujesz audytu energetycznego?
Analiza energetyczna budynku polega na określeniu potrzeb w zakresie mocy i energii oraz wskazaniu działań modernizacyjnych, które mogą zmniejszyć te potrzeby. Audytor energetyczny, który przeprowadza analizę, identyfikuje rodzaj prac i parametry materiałów potrzebnych do termomodernizacji, wskazuje koszty działań, oblicza czas zwrotu inwestycji i rekomenduje najlepsze rozwiązania.

Nie chcesz stracić dotacji - nie zawyżaj kosztów!
Pamiętaj, że obowiązek racjonalnego i celowego wydatkowania spoczywa przede wszystkim na beneficjentach programu.